ویروس کرونا مانند تغییراتی که در سایر بخشهای جوامع انسانی ایجاد کرد، زمینهساز شناخت نیازمندیهای پنهان در حوزه آموزشی بود اما در این بین بیشترین رسالت و البته سختی کار متوجه معلمان شد.
استان لرستان یکی از استانهایی است که زیرساختهای آموزش مجازی آنچنان که در سایر استانها فراهم است اینجا نیست به طوری که نه تنها در برخی مناطق اینترنت نیست بلکه دانشآموزانی هستند که از تلویزیون یا گوشی هوشمند هم محرومند.
در این مدتی که کشور ما دچار بحران بیماری کرونا شد دستگاه تعلیم و تربیت و معلمان سفیران عشق و تعهد در استان با تلاش دوچندان سعی کردند تا خلاء آموزش حضوری را پوشش و جبران کنند، بخصوص دانش آموزان نقاط محروم و عشایری این روزها شاید به صورت مجازی آموزش نبینند اما با وجود معلمانی با همت، این فاصله زیاد نیست و محتواهای آموزشی به صورت کتبی و درسنامه به دستشان میرسد.
در ادامه مدرسه تلویزیونی تجربه ای که پس از گذشت سه دهه دوباره با شیوع کرونا در کشور تکرار شد ؛ اولین بار ، تعطیلات مدارس بر اثر حمله هوایی عراق در جنگ تحمیلی به شهرهای ایران باعث تعطیلی مدارس شد و آن موقع با شبکه های محدود تلویزیون و ضریب نفوذ کمتر، تحصیل ادامه یافت وحالا حمله های ویروس نامریی کووید 19 مدارس را به تعطیلی کشاند تا دیگربار دانش آموزان را پای مدرسه تلویزیونی بنشاند.
با تعطیلی مدارس وشیوع گسترده ویروس کرونا وزارت آموزش و پرورش برای تداوم جریان آموزشی و تعامل دوسویه معلم و دانش آموز در گام دوم برنامه ای تحت عنوان شبکه آموزش دانش آموزی با عنوان نرم افزار شاد را طراحی و اجرا نمود. این برنامه با پیگیری وزارت آموزش و پرورش و همکاری وزارت ارتباطات، دبیرخانه شورای عالی فضای مجازی، مساعدت دانشگاه صنعتی شریف در مرحله بهره برداری قرار گرفت و در استان لرستان به خوبی اجرا شد.
می توان گفت ؛ برنامه شاد ، تجربه ارزشمندی است که می تواند با رعایت مواردی چون توجه به دانش آموزان بی بضاعت، آموزش والدین در مشارکت و ارتقای سواد رسانه ای، نظارت آموزش وپرورش، تاکید بر توانایی معلمین در ارائه دروس، تامین زیرساخت های ارتباطی همچون پهنای باند، اینترنت رایگان و دسترسی آسان در بحران کرونا می تواند جایگزین خوبی برای مدرسه باشد.
در این راستا معلمانلرستانی برای تداوم موفق در امر آموزش و تحصیل دانشآموزان در استان با تولید بستههای آموزشی و قرار دادن آنان در سایتهای مدارس، آموزش آنلاین با استفاده از زیرساختهای موجود و استفاده از پیامرسانهای داخلی مانند ایتا و اپلیکیشن شاد که مختص آموزش و پرورش است تلاش خود را بکار گرفتند .
باید اشاره داشت برای عبور از این چالش پیش رو مشارکت مطلوب سه گانه خانواده، معلم و دانش آموز در آموزش مجازی می تواند پیامدهای مطلوبی در راستای آموزش دانش آموزان در دوران شیوع کرونا داشته باشد. بدون شک یک آموزش مجازی موفق نیاز به فعالیت پویا و کارآمد دانش آموزان، نظارت و همراهی خانواده ها و نوآوری های آموزشی معلمان دارد.
یادداشت: هادی کردعلیوند/ پایگاه خبری تمدن لر