به گزارش خبرنگار کلام، مظفر جمالی نژاد در همایش مسئولیت مالی روسا و مدیران دستگاههای اجرایی، با تاکید بر اینکه ایفای مسئولیت عمومی و پاسخگویی، با استفاده از ساز و کار گزارش گیری مالی، مهم ترین ابزار اقناع سازی جامعه و افکار عمومی است، به نحوی که در نظام های اقتصادی و مالی دنیا و بخشهای خصوصی ، مهمترین ابزار ایفای پاسخگویی و ارائه عملکرد از طریق نظام حسابداری و گزارشهای مالی صورت می پذیرد و در اغلب موارد تغییرات در شاخص های اقتصادی و بورس ، تحولات مدیریتی ، تغییرات سیاست های بودجهای، مالیاتی و وضع قانون جدید توسط قانون گذاران در زمان انتشار گزارشات سالانه اتفاق می افتد و این گزارشات آینه تمام نما و تصویری کامل از عملکرد دولتها و مسئولان می باشد .
مدیرکل دیوان محاسبات لرستان، افزود: نظام حسابداری بخش عمومی و گزارشگری مالی ایران با همین رویکرد و با هدف شفافیت، حساب دهی، پاسخگویی مناسب در برابر پاسخ خواهی جامعه و ذینفعان و کمک به توسعه و پیشرفت کشور، محصول صدها سال تجربه و دانش اندوزی در حوزه مالی است؛ مهمترین تحول در نظام گزارشگری مالی ایران، تغییر از مبنای نقدی به سیستم تعهدی کامل از سال 1394 است که قانون گذار در ماده 26 قانون الحاق 2 و آیین نامه اجرایی آن و ماده 8 قانون برنامه ششم، و نیز آئین نامه ساماندهی نظام مالی و محاسباتی بر طراحی ، راه اندازی و اجرای آن تاکید و دولت را ملزم نموده است .
جمالی نژاد ادامه داد: نتایج بررسیهای دیوان نشان می دهد در بخش طراحی، استقرار و راه اندازی ، کارهای خوبی شده است ولی در بخش اجرا ضعفهایی وجود دارد که تاکنون اهداف سیستم مالی به صورت کامل ، مطابق با نقشه راه حسابداری تعهدی فراهم نشده و در مقایسه با برنامه زمانبندی عقب ماندگیهای زیادی وجود دارد که باید جبران شود و تحقق کامل آن مورد تاکید دستگاههای نظارتی است.
مدیرکل دیوان محاسبات استان لرستان تاکید کرد: انتظار از این سیستم و گزارشگری مالی، ایجاد شفافیت در میزان درآمدها و هزینهها، بدهی و دارایی های دولت ، فراهم ساختن زمینه ارزیابی و سنجش مسئولیتها، کاهش هزینه بهای تمام شده خدمات و کالا، کمک به تصمیم گیری و برنامه ریزی، ارتقای کیفیت گزارشها و خدمات دولت و به تبع آن ایجاد اعتماد و اطمینان و افزایش سرمایه اجتماعی است.
جمالی نژاد یادآور شد: اگر رویدادها و اثر مالی تمامی خدمات، فعالیتها، برنامهها، طرحها و پروژههای سالانه کشور در بخشهای مختلف اقتصادی با رعایت مولفه ها و ویژگیهای قانون مندی ، استانداردهای مالی ، کارایی ، صرفه اقتصادی ، اثر بخشی ، زیست محیطی و حفظ منابع طبیعی ، توازن و سند آمایش انجام و با رعایت همین مولفه ها به درستی در سیستم حسابداری، گزارش و افشا شوند؛ میتوان گفت که نظام حسابداری بخش عمومی تا حدودی به اهداف خود نائل آمده است؛ البته تحقق این امر به شرطی است که همه مصرف منابع مالی و رویدادهای ما منطبق با این مؤلفه ها و اهداف قوانین بالا دستی باشد .
وی در ادامه سخنان خود با تاکید بر اینکه در عمل ما با اهداف فاصله داریم ، که با توجه به عدم شناسایی بدهی دولت به شرکت های خدمات رسان و شهرداریها و تامین اجتماعی و خسارات وارده به منابع طبیعی و سایر ادارات و بخشهای مختلف، تاکنون ارقام دقیقی از میزان بدهی و داراییهای دولت به صورت کامل شناسایی و افشاء نشده است و مبلغی بالغ بر 2000 میلیارد تومان در این خصوص در بررسی های دیوان، شناسایی و احصاء شده است که در عملکرد بعضی از دستگاههای اجرایی ثبت و منعکس نگردیده است.
مدیرکل دیوان محاسبات در ادامه با ذکر مصادیقی بیان کرد بعضاً پرداختها و عملکرد تعدادی از دستگاههای اجرایی متوازن، منصفانه و عادلانه نمیباشد و موجبات گله مندی و نارضایتی جامعه هدف را، موجب میگردد که در این خصوص لازم است توجه و مراقبت لازم توسط مدیران مد نظر قرار گیرد .
مدیرکل دیوان محاسبات بر اهمیت و نقش حسابداری در شناسایی درآمدهای دولت و تسریع و تسهیل در وصول و ایصال منابع بودجه ای پرداخت و بیان کرد عدم ثبت معاملات دولت و پرداختهای صورت گرفته در سامانه معاملات فصلی جهت کمک و شناسایی مودیان مالیاتی یکی از راههای فرار مالیاتی است و اینکه امروز بیش از 51 درصد مبلغ قراردادهای و معاملات دولتی و پرداختهای صورت گرفته دستگاههای اجرایی استان در این سامانه ثبت و افشا نشده، نقض قوانین و مقررات جاری کشور است که در این خصوص باید پاسخگو باشند و در اسرع وقت نسبت به رفع نواقص و اشکالات خود اقدام نمایند .
جمالی نژاد در ادامه سخنان خود با اشاره به چند عدد و رقم در باب شفافیت بودجه و تفریغ بر اساس ارقام تفریق سال 1400 برش استان لرستان، گفت: عملکرد 61 دستگاه اجرایی استان به صورت متمرکز عمل می شود و در بودجه و گزارش تفریغ استان منعکس نمیشود. همچنین قریب 71 درصد اعتبارات به صورت ملی و ابلاغی در اختیار استان قرار می گیرد و در بودجه ابلاغی استان نیست و صرفا موافقتنامه اعتبارات هزینهای 24 دستگاه در استان مبادله می شود که درراستای بحث تمرکز زدایی و تفویض اختیار به استانهای و شفافیت بودجه و تفریغ سالانه نیازمند تحول هستیم .
مدیرکل دیوان محاسبات استان عدم گردش وجوه سنواتی و کسری ابواب جمعی در صورت حسابهای سالانه را گویای عدم کارکرد بهینه سیستم مالی و نشانه پیشرفت کُند طرحها، عدم اولویت بندی و تعیین تکلیف قراردادهای سنواتی دانست و تکالیف قانونی دستگاهها را برای تسویه و اجرای تعهدات خود مورد تاکید قرار داده است.
مدیرکل دیوان محاسبات استان در بخش دیگر سخنان خود، مسئولیت قانونی و مالی مدیران و ذی حسابان را در خصوص نحوه تفویض اختیار و انجام مراحل خرج تبیین و تشریح نموده و مسئولیت های اداری، کیفری و مدنی مسئولین تخلفات را در انطباق با قانون دیوان محاسبات ، قانون محاسبات عمومی ، قانون هیأت رسیدگی به تخلفات اداری و مجازات اسلامی بیان و دستگاههای اجرایی را به رعایت قوانین و مقررات مورد خطاب و تاکید قرار داد.
جمالی نژاد با اشاره به اینکه نحوه همکاری و پاسخگویی دستگاههای اجرایی در بستر سامانه نظارت الکترونیکی در مقاطع دو ماهه مهم و یک شاخص ارزیابی است ،که عملکرد تعدادی از ادارات در این خصوص را ضعیف و نامناسب ارزیابی کرد
وی همچنین از دستگاههای اجرایی خواست تا به نتایج و انحرافات گزارشات نظارت مستمر بر اجرای بودجه بپردازند و عقب ماندگیهای عملکرد 8 ماهه را جبران نموده و از ظرفیتهای قانون بودجه به عنوان برشی از قوانین توسعه و بالادستی استفاده نمایند.
مدیرکل دیوان محاسبات در پایان تکالیف دستگاههای اجرایی استان جهت امحاء اسناد مالی و تبدیل اسناد به میکروفیلم را متذکر گردید و از دستگاههای اجرایی خواست به منظور آزاد سازی فضای اشغال شده اداری و رعایت اصول پدافند غیرعامل و پیشگیری از بروز هرگونه خطر احتمالی و کاهش هزینههای نگهداری و بایگانی ، نسبت به تعیین تکلیف حدود دو میلیون و پانصد هزار اسناد حسابداری موجود در بایگانی های استان با هماهنگی دیوان محاسبات و سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در کمترین زمان ممکن اقدام نمایند.
گفتنی است این جلسه توسط اداره کل امور اقتصادی و دارایی با دعوت از دستگاههای اجرایی استان تحت عنوان دوره آموزشی مسئولیت مالی مدیران استان برگزار گردید .