جلسه وبیناری مدیرکل آموزش و پرورش لرستان با مدیران مدارس استان
تبیین سیاست‌ها و اولویت‌های کلان آموزش و پرورش استان
چهارشنبه 3 ارديبهشت 1404 - 15:05:20

به گزارش تمدن لر،سید عیسی سهرابی در ابتدای سخنان خود با اشاره به نقش کلیدی مدیران مدارس اظهار داشت: «مدیرانی که خود را حامی معلمان و دانش‌آموزان می‌دانند، نقش مؤثری در ارتقای کیفیت نظام آموزشی دارند. این موضوع در ارتباط‌های مستقیم ما با مدارس و گزارش‌هایی که از شهرستان‌ها دریافت می‌کنیم، کاملاً مشهود است.»

وی با تأکید بر ضرورت بازنگری و خودارزیابی در نظام آموزشی افزود: «باید ضعف‌ها را بپذیریم و از آن‌ها برای رشد بهره ببریم. برخی شاخص‌های استان در وضعیت مطلوبی نیستند و این مسأله نیازمند تغییر نگرش‌ها و داشتن ادبیات و فهم مشترک میان مدیران و معلمان است.»

اولویت‌های کلان آموزش و پرورش لرستان در سال 1404

سهرابی مهم‌ترین اولویت آموزش و پرورش استان را اجرای سند تحول بنیادین دانست و اظهار داشت: «چهار جوهره اصلی سند تحول شامل ارتقای کیفیت، تحقق عدالت آموزشی، تقویت هویت به‌ویژه هویت ترکیبی و تربیت تمام‌ساعتی است. اجرای این مفاهیم از کلاس درس تا سطح مدیریت مدارس در دستور کار قرار دارد.»

وی افزود: «ارتقای کیفیت آموزشی از طریق توانمندسازی معلمان، به‌روزرسانی روش‌های تدریس، و نوسازی فضاها و تجهیزات دنبال خواهد شد. همچنین اجرای الگوی مدارس تراز سند تحول بنیادین یکی از گام‌های مهم در راستای تحقق این اهداف است.»

عدالت آموزشی؛ محور توسعه متوازن

مدیرکل آموزش و پرورش لرستان با اشاره به نقش رئیس‌جمهور در پیگیری عدالت آموزشی گفت: «تاکنون بیش از 25 جلسه در سطح ملی با محوریت عدالت آموزشی برگزار شده است. در استان نیز مناطق مانند ویسیان و چگنی با مشارکت بالای معلمان، پیش‌قدم در تحقق این هدف شده‌اند.»

وی عدالت در دسترسی، کاهش فقر آموزشی، و توسعه فضاهای آموزشی را از محورهای جدی در این حوزه دانست و افزود: «تحقق عدالت آموزشی بدون مشارکت مؤثر تمامی ذی‌نفعان، امکان‌پذیر نیست.»

توجه به هویت ترکیبی و تحکیم بنیان فرهنگی

سهرابی با اشاره به سند تحول بنیادین تأکید کرد: «هویت ترکیبی اسلامی–ایرانی در کنار هویت محلی، تاریخی و جنسیتی باید به‌صورت متوازن در آموزش و پرورش دنبال شود تا حرکت به سوی حیات طیبه محقق شود.»

وی ساختار شش‌گانه زیرنظام‌های سند تحول شامل استانداردسازی فضا، منابع انسانی، منابع مالی، فرایندها و ... را الزامات تحقق این اهداف دانست و خواستار تدوین برنامه‌های عملیاتی متناسب با این ساختار شد.

تمرکززدایی و مشارکت؛ اصول کلیدی تحول

سهرابی تمرکززدایی را اصل بنیادین آموزش و پرورش دانست و بیان کرد: «سیستم متمرکز فعلی پاسخ‌گوی نیازهای متنوع مدارس نیست. باید اختیار را به مدارس واگذار کنیم و مشارکت درون و برون‌سازمانی را تقویت کنیم.»

وی در ادامه ارتباط مدرسه و خانواده را حیاتی خواند و اظهار داشت: «اولیا، ذی‌نفعان اصلی نظام تعلیم و تربیت هستند. ما خانواده را شریک استراتژیک خود می‌دانیم و باید زمینه مشارکت آن‌ها را فراهم کنیم.»

نوآوری و فناوری؛ ضرورت‌های آموزش نوین

مدیرکل آموزش و پرورش لرستان با اشاره به تحولات فناورانه روز افزود: «نمی‌توان با روش‌های سنتی پاسخ‌گوی نیازهای دانش‌آموزان بود. استفاده از سامانه‌های برخط، هوش مصنوعی، واقعیت مجازی و متاورس بخشی از برنامه‌های توسعه آموزشی استان است. در همین راستا، کمیته هوش مصنوعی نیز در آموزش و پرورش استان تشکیل شده است.»

مقابله با آسیب‌های اجتماعی؛ اولویت جدی دستگاه تعلیم و تربیت

سهرابی آسیب‌های اجتماعی را دغدغه‌ای مشترک میان تمامی مدیران و معلمان دانست و از راه‌اندازی سامانه «نماد» برای پایش و تحلیل این آسیب‌ها خبر داد. وی گفت: «مدارس باید اطلس روانی–اجتماعی خود را تهیه کنند و برای هر آسیب برنامه مشخص داشته باشند.»

ترویج فعالیت‌های اعتقادی و فرهنگی

در پایان سخنان خود، مدیرکل آموزش و پرورش استان با تأکید بر اهمیت اقامه نماز، آموزش قرآن و شناسایی استعدادهای قرآنی گفت: «فعالیت‌های ترویجی و تبلیغی باید تقویت شوند تا بخشی از آسیب‌های فرهنگی موجود کاهش یابد.»

سهرابی ضمن قدردانی از مشارکت  مدیران مدرسه  در این جلسه، از همراهی و همکاری مدیران مدارس استان ابراز امیدواری کرد و اظهار داشت: «جلسات بعدی به‌صورت تخصصی به تشریح جزئیات الگوی مدارس در تراز سند تحول بنیادین اختصاص خواهد داشت.»

 علاوه بر معاونان آموزش ابتدایی ومتوسطه اداره کل  چندنفر از مدیران مدارس به صورت حضوری در جلسه شرکت کردند.

خبر و عکس : امین آقامیرزایی....


http://tamadonlor.ir/fa/News/24625/تبیین-سیاست‌ها-و-اولویت‌های-کلان-آموزش-و-پرورش-استان
بستن   چاپ