بزرگنمایی:
از آیینهای نوروز در لرستان میتوان از گَردیله، نوروزیخوانی، الفه و برات، چهارشنبهسوری، کوسهسوار، پخت برساق، سفره هفتسین، شنبه و سیزودر، عیدمبارکی و ... نام برد.
از آیینهای نوروز در لرستان میتوان از گَردیله، نوروزیخوانی، الفه و برات، چهارشنبهسوری، کوسهسوار، پخت برساق، سفره هفتسین، شنبه و سیزودر، عیدمبارکی و ... نام برد.
به گزارش پایگاه خبری تمدن لر به نقل از ایکنا از لرستان، مردم لرستان یک هفته قبل از نوروز «کاردُرُسی» میکنند، زن خانه با کمک دختران و همسایگان «گردیله» (خانهتکانی) میگیرد. در و پنجره و دیوارهای خانه را گردگیری و تمیز میکنند و اشیایی را که مدت یکسال حرکت ندادهاند جابهجا میکنند. به نام هر نفر و به نیت سلامتی افراد خانواده دانههای بذر گندم، کنجد، عدس و ... را در بشقاب و یا ظروف دیگر خیس میکنند تا سبز شوند. شیرینی و نقل و آجیل به اندازه کافی تهیه میکنند.
معمولترین نان شیرینی خرمآبادیها در عید نوروز به غیر از کلوچه آردی و برنجی «کاک» مخصوص خرمآباد و بروجرد است که زن کاکپز در یکی از خانهها مشغول پختن آن میشود همسایگان هرکدام خمیر آماده شده خود را که مخلوطی از آرد و شکر و روغن است آورده و شب و روز در مدت ده تا پانزده روز به نوبت کاک میپزند و هر نفر به میزان وزن خمیرش به کاکپز دستمزد میدهد.
پس از خانهتکانی و تهیه احتیاجات ایام عید و دوختن لباسهای نو خود را برای انجام مراسم بعدی آماده میکنند.
جمعه آخر سال/ شب اَلِفه(عرفه)
اهالی لرستان عصر آخرین پنجشنبه سال را «جمعه آخر سال» میگویند که با پوشیدن لباس نو و مقداری حلوا، نقل و خرمای نذری بر مزار خانوادگی خویش گرد می آیند و مراسم ویژه آخر سال را در قبرستان انجام میدهند.
عصر یک روز قبل از شب عید را در خرمآباد (اَلِفه) میگویند در این شب نیز مراسمی نظیر شب جمعه آخر سال انجام میدهند و در قبرستان بر مزار عزیزانشان گرد میآیند چیزی که در این روز و جمعه آخر سال جالب توجه و دیدنی است کودکانی هستند که با لباس مخصوص درویشی از جمله پیراهن سفید بلند، جلیتقه، کلاه و کشکول و تبرزین به نام «درویش» سر راه میایستند و هر کس که نذری دارد مبلغی پول در کشکول آنها میریزد که بعداً این پولها به تهیدستان سپرده میشود.
این دراویش کوچک با نیت مادر یا یکی از افراد خانواده از سه تا هفت سال درویش هستند تا خداوند متعال آنان را از حوادث و بلایا دور فرماید و پایدار بمانند.شب عید نیز همین مراسم در قبرستان انجام میشود و این مراسم پی در پی و با حضور مردم در قبرستان وابستگی شدید و حقشناسی آنان را نسبت به عزیزان از دست رفتهشان نشان میدهد.
روز گردش / عیدمبارکی و عیددیدنی
پس از مراسم تحویل سال و سر کشیدن در قرآن مجید مردم لرستان اول فروردین را «روز گردش» میگویند.در این روز در روستاها و مناطق عشایرنشین مردان همه با هم در خانه مسنترین و معتمدترین فرد آبادی یا خانواده گرد میآیند.
خرمآبادیها در عیددیدنی و برخورد با هم در ایام نوروز جملاتی صادقانه و ساده را از این قبیل «مارک با وِجون خوت و بچونت و برارونت» (مبارک باشد، به جان خودت و بچهها و برادرانت)، «سال و ما خوشی»(سال و ماه خوشی داشته باشی)، «خوش بگذرونی»(خوش بگذرانی) را رد و بدل میکنند.
شنبه بدر و سیزودر
مردم لرستان اولین شنبه سال را همچون سیزده بدر جشن میگیرند و این روز را در کمال شادی و سرور در دشت و صحرا و باغهای زیبای اطراف شهر میگذارنند و عقیده دارند که اولین شنبه سال را نباید کار کرد و باید همچون سیزده بدر به دامن طبیعت پناه برد و عظمت خدای متعال را در آیینه طبیعت دید.
به مناسبت این روز و این اعتقاد، ترانهای دارند با این مفهوم «شمه نه کار نه بار»(شنبه نه کار کردن و نه بار کردن)، «شمه عروس نار وَ مال شمه و شکار»(شنبه عروس به خانه نیاور، شنبه به شکار برو».
در لرستان سیزده بدر را در روز چهارم فروردین جشن میگیرند، یعنی روز اول فروردین یا روز عید و گردش را به حساب نمیآورند و میگویند سیزده بعد از عید سیزدهم فروردین را «سیزه غریوو»(سیزده بدر غیر بومیها) میدانند.
در روز سیزده بدر یا چهاردهم فروردین اهالی یا اقوام و همسایگان خود در دشت و صحرا و باغهای دور و نزدیک اطراف شهر و روستاها فرش پهن میکنند و با صدای ساز و دهل «دس»(آیین محلی و گروهی) میگیرند و «حرازگو»(تاب) بازی میکنند.مردان جوان سرگرم بازیهای محلی میشوند، از جمله بازیپرو(کوشک) جوزو قاوو و ... بازیها را چنان جدی و باشور و هیجان انجام میدهند که واقعاً دیدنی و شادیآفرین هستند.خوراکیهای این روز به غیر از کاک و کلوچه و آجیل شب عید عبارتند از باقلیپلو با گوشت و مرغ، لبنیات و دوغ تازه، در این روز سبزههای سفره هفتسین را همراه آورده و به آبهای روان میسپارند با این امید که درد و بلا را به آب داده باشند.
در قدیم رسم بود از دهم تا پانزدهم اسفندماه افرادی فرهیخته و باسواد به عنوان جارچی یا نوروزخوان سوار بر اسب در روستاها و داخل آبادیها کوچه به کوچه میگشتند و با خواندن اشعاری خبر آمدن عید نوروز را به مردم میداد و روزهای باقیمانده به عید و سال تحویل را جار میزدند و برخی از مردم نیز به آنها یک کاسه گندم، پول یا تخممرغ هدیه میدادند.