بزرگنمایی:
معاون راههای فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای گفت: از ابتدای مهر ماه امسال بهسازی و آسفالت ۱۰ هزار کیلومتر راه روستایی اولویت دار در کشور کلید خورده که سهم استان ها براساس ظرفیت و آمادگی آنها مشخص می شود.
معاون راههای فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای گفت: از ابتدای مهر ماه امسال بهسازی و آسفالت 10 هزار کیلومتر راه روستایی اولویت دار در کشور کلید خورده که سهم استان ها براساس ظرفیت و آمادگی آنها مشخص می شود.
به گزارش پایگاه خبری تمدن لر، شعبانعلی خاوری در پایان سفر به استان لرستان با اشاره به پروژه های طرح ابرار در کشور اظهار داشت: با واگذاری ساخت راههای روستایی به سازمان راهداری و ضرورت کار جهادی و بسیجی در این حوزه، براساس سیاستهای مقام عالی وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری، طرح ابرار 1 (اقدام برای راههای اولویتدار روستایی) با هدفگذاری اجرای 2000 کیلومتر در سال 98 و 3500کیلومتر در سال 99 آغاز شد.
وی ادامه داد: با اقدامات جهادی در استانها در پایان شهریور 99 موفق شدیم 7000 کیلومتر از شبکه راههای روستایی کشور را بهسازی و آسفالت که 1500 کیلومتر بیشتر از برنامه و قبل از زمانبندی محقق شد.
خاوری افزود: بر همین اساس مقام عالی وزارت راه و شهرسازی در مهر ماه سال جاری در برنامه گرامیداشت روز روستا، بهسازی و آسفالت 3500 کیلومتر دیگر را به سازمان راهداری تکلیف کردند که با توجه به هدفگذاری برنامه ششم توسعه در اولویت راههای روستایی بالای 20 خانوار کشور و وجود 8412 روستای فاقد راه آسفالته با این شرایط، طرح ابرار 2 بر پایه طرح ابرار 1 تعریف شد و در قالب این طرح بهسازی و آسفالت 10000 کیلومتر راه روستایی کلید خورد.
وی با بیان اینکه سهم استانها از این طرح براساس ظرفیت و آمادگی آنها مشخص میشود و سازمان در این رابطه محدودیتی ندارد، گفت: تنها مشکلی که در رابطه با اجرای پروژههای راه روستایی در کشور وجود دارد، استانی شدن اعتبارات و ظرفیت قیر پروژههای راه روستایی است و این شاید شرایط را برای ادامه کار سختتر کند.
خاوری گفت: با این وجود اما با توجه به نگاه مثبت سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، امیدواریم این نقیصه را نیز پوشش داده و در پایان امسال و سال آینده خبرهای خوشی در این حوزه برای مردم داشته باشیم.
معاون راههای فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای خواستار همراهی مجلس شورای اسلامی در افزایش اعتبارات راه روستایی و رفع موانع اعتباری شد و گفت: مجمع خیرین راهسازی در وزارت راه و شهرسازی با مشارکت افراد حقیقی تشکیل شده است اما با توجه به هزینههای بالای راهسازی تاکنون خیلی موفق نبوده، اما بنیادهای علوی و برکت در راستای پروژههای محرومیتزدایی به این مقوله ورود کردهاند که با استقبال سازمان، تفاهمنامههای خوبی در این زمینه منعقد شده است.
خاوری طول همه راههای روستایی کشور را 206000 کیلومتر عنوان کرد و افزود: از این میزان 111000 کیلومتر یعنی معادل 53 درصد آسفالت است و در حال حاضر 38500 روستا در کشور بالای 20 خانوار جمعیت دارند و متوسط بهرهمندی این روستاها از راه آسفالته 80 درصد است که این شاخص در استان لرستان 86 درصد یعنی 6درصد بیشتر از میانگین کشوری است.
وی خاطرنشان کرد: هم اکنون 8412 روستای بالای 20 خانوار کشور از راه دسترسی آسفالته برخوردار نیستند که 214 روستای آن در استان لرستان واقع شده است.
براساس این گزارش معاون راههای فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای در پایان سفر خود به لرستان از پروژههای بازسازی پلهای آسیب دیده از سیل استان لرستان از جمله پلهای سپهبد شهید سلیمانی(بابازید)، پران پرویز و حیات الغیب و تعریض محور خرم آباد- پلدختر بازدید کرد