آخرین مطالب

تراژدی آتش سوزی جنگلهای لرستان تمامی ندارد

جنگلهای بلوط لرستان سوگوار است / بلوط نیازمند حمایت ما است گزارش

جنگلهای بلوط لرستان سوگوار است / بلوط نیازمند حمایت ما است

  بزرگنمایی:
عدم توجه و برنامه‌ریزی برای پیشگیری و جلوگیری از آتش‌سوزی‌های جنگلی در ان می‌تواند به نابودی یک سرزمین منجر شود.

تمدن لر-گزارش فاطمه کردعلیوند، آتش در جنگل‌های لرستان، صد‌ها گونۀ گیاهی و جانوری را نابود کرد و روزانه تصاویر دلخراش و نگران کننده‌ای از سوختن حیوانات در آتش منتشر می‌شود.

چند سالی است که سناریوی تکراری آتش‌سوزی‌های گسترده و مهیب در جنگل‌های زاگرس در استان  لرستان با شروع فصل گرما کلید می‌خورد. سناریویی که شعله‌های سوزان آن به رسانه‌ها نیز سرایت کرده و هرروز به سوژه داغ آن‌ها تبدیل می‌شود.

تراژدی غمبار آتش‌سوزی‌های مداوم جنگل‌های زاگرس در لرستان  حاصل از تأثیر گرمای زیاد بر درختان و مهم‌تر از آن دخیل بودن عوامل انسانی در پی بی‌تدبیری در نگهداری از محیط‌زیست است.

رشته‌کوه‌های زاگرس که وسیع‌ترین و اصلی‌ترین رویشگاه گونه‌های مختلف بلوط در ایران بوده، در چند سال اخیر در لرستان طعمه سودجویان شده و با قلع‌وقمع درختان و همچنین آتش‌سوزی‌های گسترده عمدی توسط افراد مختلف به خاکستر نشسته است.

جنگل‌های بلوط مهمترین و گسترده‌ترین بخش جنگل‌های زاگرس است طی بررسی‌های انجام شده از سوی دوستدارن محیط زیست این جنگل از حدود 5500 سال پیش کاشته شده و حدود 41 درصد از جنگل‌های ایران را به خود اختصاص داده است. هر درخت بلوط حدود 5 سال  طول می‌کشد تا 70 سانت رشد کند و بعد از 40 سال میوه می دهد، حال با آتش سوزی  جنگل‌های استان شعله آتش به جان این گونه گیاهی افتاده است و فقط خاکستری از درختان بلوط مانده است .با اینکه آتش سوزی در جنگل‌های ایران قصه تازه‌ای نیست، اما این حوادث تجربه‌ای برای مسئولین نشده  و همیشه از نبود امکانات کافی و مدرن برای مهار کردن آتش گله دارند.

به همین جهت وجوداین نعمت بی همتا در دیار لرستان وظیفه همگان را در نگهداری بهتر و مراقبت از محیط زیست حیاتی تر می کندکه قطعا باید مورد توجه جدی تک تک ساکنین لرستان قرار گیرد.

فعال شدن 10 پایگاه اطفای حریق در کشور

علی ملکی آهنگران، فرمانده یگان حفاظت سازمان منابع‌طبیعی و آبخیزداری کشور در جمع خبرنگاران گفته بود: افزایش بارندگی در بهار سال جاری موجب افزایش پوشش گیاهی در کشور به‌ویژه در مناطق رویشی هیرکانی و زاگرسی شده است و سطح پوشش گیاهی مناطق زاگرسی رو به خشکی است از این‌رو حریق‌ها در این عرصه آغاز شده است.

وی اضافه کرد: با توجه به وقوع حریق در منطقه رویشی زاگرس به‌صورت طبیعی باید نیروی انسانی و تجهیزات بین مناطق درگیر تقسیم می‌شد.

فرمانده یگان حفاظت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با اشاره به نقش مردم در اطفای حریق تصریح کرد: برخی از مردم محلی نیز در اطفای حریق کمک کردند و با توجه به اینکه نیازمند استفاده از ظرفیت‌های مردمی برای اطفای حریق هستیم و بهره‌گیری از این ظرفیت‌ را به‌صورت ویژه در دستور کار قرار داده‌ایم؛ علیرغم تمام تلاش‌های صورت گرفته در منابع طبیعی، توانمندی ما برای مقابله با آتش‌سوزی بدون مشارکت مردم بسیار پایین خواهد بود اما با کمک تشکل‌های مردم‌نهاد توان مقابله افزایش می‌یابد.

ملکی آهنگرانی درباره اقدامات انجام شده برای آمادگی به منظور اطفای حریق، با بیان اینکه فعال شدن ستادهای پیشگیری و اطفای حریق، اجرای رزمایش‌های مقابله با حریق در استان‌ها و شهرستان‌ها و آموزش بیش از 460 هزار همیار طبیعت از جمله اقدامات انجام شده است، گفت: همیاران طبیعت در سه سطح مروج، محافظ و دانش‌آموز سطح‌بندی شده‌اند و آموزش‌هایی را هم به آنان، هم تشکل‌های مردم‌نهاد و هم ماموران خود برای اطفای حریق عرصه‌های طبیعی داده‌ایم.

وی با اشاره به تجهیزات تامین‌شده برای اطفای حریق در عرصه‌های طبیعی اظهار کرد: صرف‌نظر از تجهیزاتی که در سال‌های گذشته برای اطفای حریق به استان‌ها تخصیص داده شده است، به‌زودی 240 دمنده و 240 کوله‌پشتی مخصوص حریق به آن‌ها واگذار می‌شود؛ امسال درصورت نیاز به بالگرد برای اطفای حریق از این وسیله بهره خواهیم برد و پایگاه‌های مختلفی در کشور تحت عنوان پایگاه‌های اطفای حریق در نظر گرفته شده است که تاکنون 10 پایگاه فعال شده است. PDF

150 نقطه مستعد آتش سوزی در عرصه‌های لرستان شناسایی شد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان گفت: 150 نقطه بحرانی با 617 هزار هکتار مساحت در استان لرستان شناسایی شده است.

 حسین میرزایی  در نشست ستاد مدیریت بحران استان اظهار کرد: به دلیل کوهستانی بودن، استقرار یک فروند بالگرد در استان برای اعزام نیرو‌ها هنگام وقوع آتش سوزی‌ها ضروری است.

وی با بیان اینکه کاربری عمده اراضی استان جنگل و مرتع است و بر این اساس 73 درصد وسعت استان را تشکیل می‌دهند، افزود: یک میلیون و 200 هزار هکتار جنگل و 800 هزار هکتار مرتع در لرستان وجود دارد و رتبه نخست کشور را در حوزه جنگل دارا هستیم.

میرزایی با بیان اینکه شهرستان الیگودرز بیشترین مساحت جنگل‌های استان را به خود اختصاص داده است، تاکید کرد: با توجه به کمبود نیرویی که برای محافظت از جنگل‌ها وجود دارد از همیاران طبیعت بهره گرفته ایم و تاکنون 18 هزار و 343 کارت همیار طبیعت در استان صادر شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان با اشاره به اینکه مهمترین چالش‌های استان شامل 2 دسته طبیعی و انسانی است، اضافه کرد: بالغ بر 90 درصد حریق‌های استان منشا انسانی دارند.

میرزایی با بیان اینکه سالانه یک درصد از جنگل‌های دنیا تحت تاییر حریق از بین می‌روند، بیان کرد: منطقه زاگرس خشک و بیشترین حریق را دارد که 12 درصد آنها در لرستان رخ می‌دهد.

وی یکی از چالش‌های پیش روی مراتع لرستان را دام مازاد بر ظرفیت مراتع دانست و یادآور شد: سه برابر ظرفیت مراتع استان دام وجود دارد.

میرزایی عنوان کرد: در خرم آباد بیشترین حریق را داشته ایم، اما بیشترین مساحت حریق رخ داده متعلق به شهرستان پلدختر بوده است.

وی گفت: در استان به ازای هر 27 هزار و 722 هکتار مساحت عرصه‌های ملی یک محافظ داریم، افزود: با توجه به بارندگی‌های مناسب استان و فرا رسیدن فصل گرما احتمال وقوع آتش سوزی در عرصه‌های تحت مدیریت دور از انتظار نیست و همکاری سایر دستگاه‌ها در این زمینه ضروری به نظر می‌رسد.

جنگلهای لرستان نیازمند بالگرد اختصاصی است

جنگلهای استان لرستان در بین استانهای زاگرس نشین بعد از استان فارس در رده دوم قرار دارد ولی در سالهای اخیر جنگلهای این استان تهدیدات بسیاری را تجربه کرده و در این بین بخش عظیمی از وسعت این جنگلهای ارزشمند در پی آتش سوزی های متعدد از دست رفته اند.

محروم بودن لرستان از تجهیزات امداد و نجات و بالگرد برای مهار آتش سوزی در مناطق صعب العبور موجب شد که پس از قربانی شدن مناطق حفاظت شده اشترانکوه و سفیدکوه این بار مراتع و جنگلهای پلدختر طعمه حریق شود.

نماینده مردم خرم آباد در مجلس شورای اسلامی خواستار تامین امکانات برای مهار آتش سوزی در حیات وحش زاگرس در استان لرستان شد

سپهوند در تذکری شفاهی در جریان جلسه علنی امروز شنبه مجلس بیان کرد: آقایان مجلسی و دولتی صدای رنج جانداران در حیات وحش زاگرس و لرستان را بشنوید. 12 روز است که جنگ‌های زاگرس در آتش می‌سوزد. زمانی که با رئیس منابع طبیعی تماس می‌گیریم می‌گوید که امکانات لازم نداریم.

وی در ادامه اظهار کرد: سال گذشته 76 میلیارد برای تامین امکانات اختصاص یافت اما اکنون گفته می‌شود که امکانات موجود نیست.

نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس خواستار بالگرد اختصاصی به جنگلهای زاگرس شد.

حفاظت از عرصه‌های طبیعی در مقابل آتش سوزی وظیفه‌ای ملی است

مدیرکل منابع طبیعی لرستان  به مردم استان توصیه کرد با عنایت به افزایش پوشش گیاهی و شدت باد و افزایش بی سابقه گرما در طول حضور در عرصه‌های طبیعی تا حد امکان از روشن کردن آتش خودداری کنند.

وی با بیان اینکه حفاظت از عرصه‌های طبیعی در مقابل آتش سوزی وظیفه‌ای ملی است، گفت: در صورت مشاهده آتش سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی با شماره تلفن 1504 تماس حاصل شود و با رعایت نکات ایمنی خود در امر اطفا حریق مشارکت داشته باشند و تا رسیدن نیروهای اطفا حریق از گسترش آتش جلوگیری کنند

وی با تاکید براینکه نقش تشکل ها و نقش مردم در این باره بسیار مهم است.افزود: چرا که این تشکل ها موتور جامعه هستند و به خوبی می توانند خط دهی و ریل گذاری کنند. زاگرس قطعا کمتر از دریاچه ی ارومیه نیست و نجات بلوط های این دیار اهمیتی کمتر از نجات دریاچه ارومیه ندارد. اما مهم این است که ما همگی با وحدت بتوانیم تلنگری در خور را به مسئولان بزنیم.

چندین هفته است که آتش به جان جنگل‌های زاگرس در استان لرستان افتاده و با وجود تلاش بی وقفه مردم، گروه‌های جهادی، فعالان منابع طبیعی و محیط زیست و سپاه شاهد شعله ور شدن مجدد آتش در مناطق مختلف جنگل‌های این استان هستیم.

باید به مردمان سرزمینم بگویم: « امروزه بلوط نیازمند حمایت ما است»

عدم توجه و برنامه‌ریزی برای پیشگیری و جلوگیری از آتش‌سوزی‌های جنگلی در ان می‌تواند به نابودی یک سرزمین منجر شود.

در کنار وظایفی که مردم برای حفظ و صیانت از جنگل‌ها دارند، دولت و دستگاه حاکمیت نیز باید تلاش کند تا با اجرای سیاست‌های مناسب از وقوع آتش‌سوزی‌های بزرگ‌مقیاس، تغییر کاربری و قطع بی رویه درختان جلوگیری شود. بدون شک نگهداری از جنگل‌ها به خصوص جنگل‌های زاگرس که همچون مسیری سبز از شمل غرب تا جنوب شرق کشور گسترده شده است، سرمایه گذاری تضمینی و بزرگی برای نسل امروز و فرداست.

در نهایت باید گفت همه نیک می دانیم «از خواب ماست که جنگل می سوزد» 

 

 


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

آیا نباید نگران آتش‌سوزی‌های جنگل زاگرس باشیم؟/ نابودی میلیاردها تومان سرمایه ملی در آتش بی‌تدبیری

تکمیل 13 پژوهش‌سرای دانش‌آموزی در لرستان

تصادف مرگبار در محور کوهدشت به پل سیمره با 4 فوتی

تهیه ١٧ نمونه بیولوژیک از گونه‌های مختلف جانوری در لرستان

نواخته شدن زنگ گردشگری در مدارس لرستان

ورود تورهای گردشگری به دریاچۀ گهر ممنوع شد

بیماری آنفولانزا را بیشتر بشناسیم/ واکسن آنفولانزا به چه افرادی توصیه میشود؟

ثبت رکوردهای بی‌سابقه در کشاورزی لرستان/ تولید گندم رکورد زد

15 میلیارد ریال برای ترمیم بافت تاریخی خرم آباد تخصیص یافت

اهدای 33 هزار و 366 واحد خون در لرستان

آغاز عملیات اجرایی طرح فیبر نوری شهر کوهنانی

دستگیری شش گروه متخلف محیط زیستی در لرستان

توسعه و اصلاح 25 کیلومتر از شبکه آب روستاهای لرستان

اخذ مجوز از میراث‌فرهنگی برای راه‌اندازی خانه مسافر در لرستان ضرورت دارد

شناسایی 732مورد تغییر کاربری غیرمجاز در لرستان

زنگ مهر در مدارس لرستان نواخته شد

محمد مهدی اصفهانی قهرمان رشته های کیک بوکس و موی تای

اجرای 526 برنامه در هفته دفاع مقدس

توزیع بیش از 45 هزار بسته نوشت افزار بین دانش آموزان لرستانی

کشف محموله 307 کیلویی مرفین در لرستان

تایید مصوبه شورای تامین لرستان در حفاظت از اراضی پادگان 07 خرم آباد

مدیر پایگاه خبری تابناک در استان لرستان منصوب شد

اعلام برنامه‌های لشکر 84 پیاده لرستان در هفته دفاع مقدس

اعتبارات عمرانی سال گذشته شرکت آب منطقه ای لرستان 100درصد جذب شد

برگزاری دوره بازآموزی منطقه ای مربیان کمک های اولیه هلال احمر

کشف و توقیف 10 قطعه طلای زینتی بدون کد شناسایی در خرم‌آباد

نایب‌قهرمانی تیم گلف لرستان در رقابت‌های زیر 18 سال کشور

نقش مهم میان وعده ها در تغذیه دانش‌آموزان/ دانش‌آموزان خوراکی‌های با ارزش غذایی بالا مصرف کنند

نواختن زنگ شکوفه ها در لرستان/ حضور 31 هزار کلاس اولی در مدارس+تصاویر

دلفان به‌عنوان شهرستان پایلوت برآورده شدن مکانیزه‌ی نخود در کشور شد

اجرای 25 طرح برای توسعه زیرساخت‌های آبی در لرستان

96میلیون متر مکعب آب شرب در لرستان مصرف شد

جریمه یک میلیاردریالی قاچاقچی «ماینر» در خرم‌آباد

اتصال نیروگاه سیکل ترکیبی خرم آباد به خطوط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی استان

توزیع 11 هزار و 500 دوز واکسن پنوموکوک در لرستان

اجرای طرح سرشماری کشاورزی در لرستان

ساخت بزرگترین گلخانه دولتی غرب کشور در لرستان

افتتاح 12 زمین چمن مصنوعی دانش آموزی در لرستان +تصاویر

مدیرکل جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی لرستان معرفی شد

درخشش 3 سوارکار لرستانی در مسابقات بین‌المللی قزاقستان

شناسایی 11 مورد تغییر کاربری غیر مجاز اراضی کشاورزی در کوهدشت

اعضای هیئت مدیره شرکت مخابرات ایران معرفی شدند

موزه تاریخ طبیعی و تنوع زیستی در شهرستان بروجرد ایجاد می‌شود

صدور بیش 630 مورد پروانه بار ترافیکی در لرستان

دستگیری عامل تهدید به انتشار تصاویر خصوصی در خرم‌آباد

لزوم برخورد قانونی با فروشندگان قرص برنج در لرستان

همسطح‌سازی و مرئی‌سازی 100 دریچه آب در لرستان

خانه های جوان در اختیار ادارات کل ورزش و جوانان قرار می گیرند

از 8 تعاونی برتر و 2 تعاونی شایسته تقدیر تجلیل بعمل آمد

نرخ نامه سرویس مدارس خرم آباد اعلام شد