آخرین مطالب

قدم به قدم برای جهانی شدن لرستان گزارش

قدم به قدم برای جهانی شدن لرستان

  بزرگنمایی:
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان گفت: همکاری بین بخشی دستگاه‌های اجرایی استان در کنار هم افزایی و فعالیت همه جانبه آنها می‌تواند زمینه‌ساز رفع موانع ثبت جهانی دره خرم‌آباد شود.

به گزارش تمدن لر، بسیاری از کشورهای جهان با توسعه گردشگری و ایجاد زیرساخت‌های مختلف و بهره‌مندی از توانمندی‌های داخلی خود توانسته‌اند اقتصاد کشورشان را بر پایه گردشگری بنا نهند.

کشور ایران با داشتن پیشینه تاریخی و فرهنگی و وجود هزاران اثر طبیعی و دست‌ساز نیز می‌تواند زمینه رشد و توسعه اقتصادی را در صنعت گردشگری پایه‌ریزی کند.

در این بین، ثبت جهانی و یا جهانی شدن یک جاذبه تاریخی و یا فرهنگی و هنری می‌تواند موجب توسعه اقتصاد گردشگری و معرفی آن به جهانیان شود.

در سال 1403 و با دستور آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهوری شهید، پرونده دره خرم‌آباد با قرار گرفتن در اولویت آثار کشورمان، برای ثبت در فهرست جهانی ارسال شد.

این اقدام مهم شهید رئیسی، لرستان و دره خرم‌آباد را 27 سال پیش از موعد مقرر در معرض این آزمون جهانی قرار داده تا بتواند با نشان دادن پتانسیل‌های گردشگری و تاریخی خود، تنها اثر ایران برای ثبت در پرونده جهانی باشد.

اما رفع موانع و مشکلات متعدد در این حوزه نیازمند همکاری بین بخشی است تا با حضور همه دستگاه‌های اجرایی این مشکل مرتفع شده و لرستان و دره خرم‌آباد برای ثبت در پرونده جهانی مهیا شود.

عطا حسن‌پور مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان گفت: همکاری بین بخشی دستگاه‌های اجرایی استان در کنار هم افزایی و فعالیت همه جانبه آنها می‌تواند زمینه‌ساز رفع موانع ثبت جهانی دره خرم‌آباد شود.

حسن‌پور افزود: دستگاههای اجرایی استان با همکاری شهرداری خرم‌آباد و بر اساس برنامه‌ریزی دقیق می‌توانند موانع ثبت جهانی را رفع کنند.

او ضمن تقدیر از اقدامات انجام شده در این خصوص اظهار کرد: رفع موانع و مشکلات موجود نیازمند همکاری همه دستگاه‌های اجرایی است تا بتوانیم قبل از حضور ارزیابان ثبت جهانی، مشکلات را رفع کنیم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اضافه کرد: آسفالت مسیرهای دسترسی به غارهای هفتگانه، پاکسازی رودخانه گلال و کرگانه و نصب تابلوهای راهنما از جمله اقدامات ضروری است که باید توسط دستگاه‌های اجرایی و شهرداری خرم‌آباد عملیاتی و به اتمام برسد.

تکمیل و اجرای راه دسترسی غار کلدر

حسن‌پور از تکمیل و اجرای راه دسترسی غار کلدر خرم آباد خبر داد و گفت: این اقدام در راستای ثبت جهانی دره خرم‌آباد و ایجاد راه دسترسی برای غارهای گانه این دره انجام شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان اضافه کرد: در راستای ثبت جهانی دره خرم آباد با محوریت غارهای پیش از تاریخ و قلعه فلک الافلاک و بازدید میدانی ارزیاب یونسکو از پرونده ارسالی، این اداره کل اقدام به آماده سازی و اجرای زیر ساخت دسترسی به غار کلدر کرده است.

او تصریح کرد: عملیات یاد شده شامل شن ریزی مسیر، ایجاد نشانک، ایجاد پله سنگی ، نورپردازی، نصب تابلو و... است.

اجرای راه دسترسی غار قمری در خرم آباد

حسن‌پور گفت: در راستای تکمیل پرونده ثبت جهانی دره خرم آباد، راه دسترسی غار قمری در این شهرستان در حال اجراست.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان افزود: در راستای ارسال پرونده ثبت جهانی دره خرم آباد با محوریت غارهای پیش از تاریخ قلعه فلک الافلاک و در راستای بازید میدانی ارزیاب یونسکو از غارها در حال انجام است.

او اضافه کرد: عملیات یاد شده با هدف آماده سازی مسیر بازدید گردشگران، و ایجاد راه دسترسی برای غار قمری در حال اجرا بوده و بزودی تکمیل خواهد شد.

حسن‌پور تصریح کرد: این اداره کل اقدام به پاکسازی مسیر دسترسی ایجاد زیرساخت، پله سنگی، ایجاد نشانک و نورپردازی مسیر نصب تابلو و ... کرده است.

اجرای زیرساخت گردشگری در غار یافته

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان لرستان افزود: در راستای ثبت جهانی دره خرم‌آباد با محوریت غارهای پارینه سنگی و مجموعه قلعه فلک‌الافلاک، زیرساخت‌های لازم برای بازدید از غار تاریخی یافته ایجاد می‌شود.

او تصریح کرد: این اقدام برای تسهیل در بازدید گردشگران از غار یافته عملیاتی و اجرای آن توسط اداره کل میراث فرهنگی لرستان آغاز شده است.

حسن‌پور اضافه کرد: عملیات زیرساخت لازم از جمله ایجاد راه دسترسی، ایجاد نشانک راهنمای راه، ایجاد درب حفاظتی، ایجاد نورپردازی و نصب تابلوی معرفی و ... از جمله اقدامات انجام شده برای تسهیل حضور گردشگران در این غار تاریخی است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان لرستان افزود: غارهای هفتگانه در دره خرم‌آباد به عنوان بخشی از پرونده ثبت جهانی محسوب می شود که با برنامه‌ریزی انجام شده، پاکسازی، نقشه‌برداری و بهسازی و ایجاد راه دسترسی برای این غارها عملیاتی و اجرایی شده است

او خاطر نشان کرد: غارهای کلدر، گیلوران، قمری، یافته، کنجی و دو پناهگاه صخره‌ای گرارجنه و پاسنگر در دره تاریخی خرم‌آباد قرار دارند.

تلاش برای ثبت جهانی دره خرم‌آباد اولویت اول توسعه استان است

رضا سپهوند نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی گفت: تلاش برای ثبت جهانی دره خرم‌آباد در اولویت اصلی توسعه لرستان قرار دارد.

او گفت: توسعه گردشگری می تواند موجب رشد و توسعه اقتصادی در استان شود و از این رو تا پایان شهریور و حضور ارزیابان یونسکو در لرستان، ثبت جهانی دره خرم‌آباد در اولویت اصلی قرار دارد.

سپهوند اضافه کرد: با ثبت جهانی دره خرم‌آباد می توانیم گردش اقتصادی استان را بالا برده و برای توسعه اقتصادی استان با کمک استعدادهای گردشگری تلاش کرد.

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ساخت سد معشوره و تلاش برای ایجاد استانداری ویژه در لرستان از مطالبات به حق مردم در استان است اما در حال حاضر باید برای رفع موانع ثبت جهانی دره خرم‌آباد تلاش کنیم.

او ثبت جهانی دره خرم‌آباد را فرصت مناسبی برای رشد و توسعه اقتصادی و گردشگری در استان دانست و اظهار کرد: این مهم فرصت بسیار خوبی برای توسعه استان در زمینه‌های مختلف است و باید با همکاری بین‌بخشی و هم‌افزایی همه دستگاه‌ها برای تحقق آن تلاش کنیم.

آغاز عملیات بهسازی رودخانه گلال، کرگانه و پارک جلال الحسینی

داریوش بارانی بیرانوند شهردار خرم‌آباد نیز گفت: در راستای رفع موانع ثبت جهانی دره خرم‌آباد، عملیات پاکسازی و بهسازی رودخانه‌های گلال و کرگانه آغاز شده است.

او افزود: این اقدام گسترده با هدف رفع موانع و مشکلات ثبت جهانی دره خرم‌آباد با حضور نیروهای خدماتی شهرداری خرم آباد، شهرداران مناطق سه‌گانه و برخی سازمان‌های شهرداری در حال انجام و تکمیل است.

بارانی بیرانوند اضافه کرد: همچنین بهسازی پارک سید جلال الحسینی (همجوار با قلعه فلک‌الافلاک) با همراهی اداره کل میراث‌فرهنگی استان آغاز شده است.

شهردار خرم‌آباد افزود: با توجه به همجواری پارک یاد شده با قلعه فلک‌الافلاک و قرار گرفتن پارک و آبنمای آن در منظر این اثر تاریخی، عملیات بهسازی حوضچه، بهسازی و ترمیم چمن پارک و زیباسازی منظر آن آغاز شده است.

او اضافه کرد: پارک یاد شده در عرصه قلعه فلک‌الافلاک و در همجواری پل تاریخی صفوی قرار گرفته و در سال‌های اخیر تقریبا بدون بهسازی و بازسازی، منظره نامناسبی را در کنار این دو اثر تاریخی ایجاد کرده است.

بارانی بیرانوند گفت: پارک یادشده علاوه بر همجواری با دو اثر تاریخی، به دلیل عبور آب خروجی از گرداب دارایی، می‌تواند زمینه مطلوبی برای منظره دو اثر یاد شده داشته باشد.

شهردار خرم‌آباد اظهار کرد: در راستای رفع موانع ثبت جهانی دره خرم‌آباد اقدامات گسترده‌ای در سطح شهر انجام شده است.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

پیام تبریک مدیرکل ورزش و جوانان لرستان به مناسبت هفته تربیت بدنی و ورزش

ارسال نخستین محموله دارو‌های دامی از لرستان به عراق

سرانه ورزشی لرستان 10 سانتی متر افزایش می یابد

شهدا مایه غرور ما هستند

کشف 2 میلیارد و 440 میلیون کلاهبرداری در کوهدشت

11 قلم اشیای تاریخی در خرم‌آباد کشف شد

وجود 3700 زنبورستان در لرستان

با تکمیل پروژه های عمرانی 10 سانتیمتر به سرانه فضای ورزشی استان اضافه می‌شود

تجمع معترضین به نمرات غیر واقعی آزمون کیفیت بخشی آموزش و پرورش در خرم‌آباد

قدردانی ریاست فدراسیون دوچرخه سواری کشور از مدیرکل ورزش و جوانان لرستان

واگذاری خانه تاریخی بهرامی در خرم‌آباد

پرداخت 180 همت تسهیلات در بانک قرض الحسنه مهر ایران

تشکیل شعب ویژه آتش‌سوزی مزارع در لرستان

کشف دام غیرمجاز در کوهدشت/ یک نفر دستگیر شد

ضرورت همراهی مجمع نمایندگان برای تسریع در روند پروژه های راه لرستان

رانندگی با وسیله نقلیه فاقد معاینه فنی ممنوع است

هیئت رئیسه اتاق اصناف مرکز لرستان مشخص شدند

درخشش هنرمندان لرستانی در هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان

مرکز کنترل و پایش تصویری شهر خرم ‌آباد

انسداد 108 حلقه چاه آب غیر مجاز در لرستان

73 درصد از جامعه دانش‌آموختگان دانشگاه جامع علمی کاربردی لرستان جذب بازار کار شدند

محکومیت میلیاردی، تاوان سوء استفاده از کارت سوخت توسط یک متخلف در لرستان

اصلاح و توسعه 8 هزار و 200 متر از شبکه جمع‌آوری فاضلاب شهری لرستان

آغاز عملیات اجرایی پروژه توسعه FTTH خیابان دکتر حسابی خرم آباد

سامانه جواب‌دهی آنلاین در آزمایشگاه مرجع خرم‌آباد راه‌اندازی شد

تجلیل از رئیس اتحادیه قنادان شهرستان خرم‌آباد

برگزاری مسابقات تنیس روی میز خبرنگاران گرامیداشت شهدای رسانه لرستان

کشف انبار کالای قاچاق میلیاردی در خرم آباد

دانش‌آموز لرستانی مقام اول مسابقات کشوری محاسبات ذهنی با چرتکه را کسب کرد

دانشگاه علوم پزشکی لرستان در جمع 9 دانشگاه برتر کشور

60 درصد سرقت‌های لرستان سرقت‌های خرد است

خانه تاریخی شهید بروجردی در فهرست آثار ملی قرار گرفت

درخشش لرستانی‌ها در کورس پاییزه یزد

صدور بیش از 470 تاییدیه استاندارد آسانسور در لرستان

منتخبان جشنواره قرآن بهزیستی لرستان معرفی شدند

کاهش 20 درصدی آب رودخانه‌های لرستان

81 خرده‌فروش مواد مخدر در لرستان دستگیر شدند

پایش مزارع ماهیان سردابی لرستان

کسب مقام اول و دیپلم افتخار جشنواره استانی«فانوس» در بخش عکس توسط روابط عمومی بنیاد شهید و امور ایثارگران استان لرستان

حذف مقطعی گزارشگر توانای لرستانی با نفوذ باشگاه سپاهان

تشکیل یازده شرکت تعاونی جدید در استان لرستان

کشف بیش از سه هزار و 600 دستگاه ماینر غیر مجاز در لرستان

دیدار استاندار لرستان با فرمانده، معاونان و روسای پلیس های تخصصی استان

بیشترین تماس با سامانه 141 شکایت ازحوزه جابه‌جایی بار و مسافر است

اقامه نماز جمعه تهران به امامت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای

بیش از 330 ویژه برنامه فرهنگی، هنری و ادبی در هفته ملی کودک در لرستان اجرا می شود

یک بام و دو هوای کمیسیون عمران مجلس با ریاست یک پزشک!

جریمه سه میلیارد ریالی قاچاقچی کالا در لرستان

3.5 کیلومتر تا تکمیل چهارخطه ازنا - شازند باقی‌مانده است

وجود 700 مجوز فعالیت در بخش صنایع‌دستی بروجرد