بزرگنمایی:
یادداشت: سعید بارانی رئیس اسبق سازمان نظام مهندسی ساختمان استان لرستان
پایگاه خبری تمدن لر ـ یادداشت ـ پس از کش و قوس های فراوان، والی استان تعیین و معارفه شد، ضمن شادباش، آرزوی سلامتی و توفیق برای جناب سید سعید شاهرخی که به عنوان دومین استاندار بومی لرستان بر این مسند نشسته، در این یادداشت سعی شده به چگونگی روابط بین استانداری و حوزه بزرگ مهندسی و تاثیر گفتمان مدیر ارشد استان در توسعه خدمات مهندسی استان بپردازیم.
سازمان نظام مهندسی ساختمان به عنوان یک نهاد حرفه ای و خصوصی با مسئولیت و ماموریت ها عمومی که ارتباطی بودجه ای با بدنه دولت ندارد و طبق قانون خود از دسترنج مهندسان فعال است، طی سه دهه گذشته از عمر رسمی خود به بزرگترین نهاد حرفه ای استان بدل شده که خواه ناخواه علاوه بر مباحث عدیده فنی، مهندسی احداث و ساخت می توانسته و می تواند در ابعاد مختلف سیاسی، فرهنگی و اجتماعی در جامعه نقش آفرینی کند.
مهندسان علاوه بر حضور در پروژه های عمرانی ذیل سازمان برنامه و بودجه، دفاتر فنی ادارات و فعالیت های جاری عمرانی خُرد وکلان در صنعت بزرگ ساخت در ارتباطی چند سویه با شهروندان، وزارت راه و شهرسازی، شهرداری ها و وزارت کشور و دیگر وزارت خانه ها همچون صمت، میراث فرهنگی، نیرو و در مجموع دولت، مجلس و قوه قضائیه و دیگر نهادهای حاکمیتی به صورت های گوناگون فعالیت داشته و دارند.
این مسئله نشان می دهد که نقش مهندسان چقدر و به چه شدت بر روابط کار، زیرساخت ها و مباحث مختلف سیاسی، فرهنگی و اجتماعی تاثیر گذار است.
مباحث مهم ساخت و ساز در سطح روستاها و شهرها در بخش های متنوع ذیل معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری رتق و فتق نهایی می شود. معاونت بسیار مهمی که از طرف استاندار تفویض اختیار شده است و به نوعی همه کاره عمران و آبادانی استان است.
کمیسیون خاص ماده 5 شورای عالی شهرسازی و معماری نقشی تعیین کننده در مباحث طرح های جامع، تفصیلی و تغییرات کاربری دارد که هرچند سازمان استان امضا و تائید مستقیم در آن ندارد، اما حضور نماینده مهندسان سازمان در آن بسیار تاثیر گذار است.
ارتباط مستقیم چند سویه با شهرداری ها در پروژه های ساخت از ابتدا تا پایان و حتی بهره برداری آن ها با توجه به مباحث بیست و چندگانه مقررات ملی سبب شده که اثربخشی فعالیت مهندسان و سازمان از اهمیت والایی در جامعه برخوردار گردد.
حال با این اوصاف خلاصه و مفید باید بپذیریم که مهندسان و سازمانشان ظرفیت های متنوعی دارند. بیان این نکته نیز خالی از لطف نیست که نباید از نقش مجموعه های حرفه ای کانون کارشناسان رسمی دادگستری که مهندسان عضو سازمان حضور پررنگی در ارکان آن دارند، اتاق بازرگانی به عنوان پارلمان بخش خصوصی و انجمن پیمانکاران عمرانی استان در این ارتباط دوطرفه نیز نباید غافل شد. این موارد نشان دهنده این است که چگونگی رابطه نمایندگان دولت در استان بخصوص مدیر ارشد از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
بدون تردید یا این حجم فعالیت در لایه های متنوع مهندسی - بینش، گفتمان و عملکرد راهبردی استاندار با هرتفکر و سلیقه سیاسی تاثیر گذار است و نمی توان به سادگی از آن عبور نمود.
متاسفانه طی سالیان اخیر با توجه به تحریم ها، برخی تصمیمات دولت ها، مشکلات اقتصادی و نبود مدیران قوی، پروژه های عمرانی کشور و استان به محاق رفته و جامعه مهندسی دچار آسیب قابل توجهی شده است. همین موضوع خواسته و ناخواسته سبب شده که خروجی رشته های مهندسی از دانشگاه انتظار اشتغال را بیش از پیش به سمت سازمان بکشانند.
مانور اصلی فارغ التحصیلان مهندسی بیشتر بر روی اشتغال متمرکز است که البته انتظار بحقی است، اما در راستای رسالت سازمان و قانون مصوبش نیست. البته نقش وزارت راه و شهرسازی به عنوان نظارت عالیه، وزارت کشور، شورای مرکزی سازمان و مدیران استانی سازمان را نباید در این مقوله فراموش کرد و باید اذعان نمود دلایل مختلفی برای عدم اجرای بلامتنازع قانون سازمان می توان جست که لزوماً در بخش انتظارات مهندسان نیست.
در این راستا تمام مناطق کشور شبیه یکدیگر نیستند و هر استانی از کشور که ارتباط موثری با سازمان مهندسان داشته توانسته به رشد کمیت و کیفیت صنعت ساخت کمک شایانی بکند.
مسئله ای که توجه ویژه به آن در استان توسعه نیافته ای مانند لرستان ضرورت است. ضرورتی که با نگاه ویژه، گفتمان و عملکرد متناسب مدیر ارشد استان می تواند کارساز باشد.
سازمان به عنوان کنترل کننده فنی ساختمان و تنظیم کننده روابط صاحبان کار و دیگر ماموریت های قانونی ارتباط تنگاتنگی با دولت دارد که بسته به نوع روابط و تعامل مدیریت ارشد استان باید به عنوان مرجعیت فنی و مهندسی استان بیش از پیش خودنمایی کند و در امور بسیاری بجز مباحث مهندسی مورد مشورت قرار بگیرد که امیدواریم با این ظرفیت بزرگ مورد عنایت ویژه قرار بگیرد که به صلاح مُلک لرستان است.