بزرگنمایی:
پایگاه خبری تمدن لر- یادداشت-معلمان یکی ازافراد کلیدی هستند که نقش مهمی در پرورش نیروهای فرهنگی- اجتماعی- اقتصادی درزندگی دانش آموزان دارند ومی توانند دانش آموزان را که جزئی از افراد جامعه هستند و درآینده نقش ایفا می کنند هدایت وراهنمایی کنندتاب توانند آینده ی جامعه خود را به دست خود رقم زنند.
یکی ازفعالیتهای لازم وضروری برای معلمان آشنایی آنها به فرهنگ جامعه خود است، معلمی که فرهنگ جامعه خود را بشناسد خیلی بهتر مفاهیم فرهنگ جامعه را به دانش آموز یاد می دهد تامعلمی که به فرهنگ جامعه خود آشنایی کامل ندارد.
از هدفهای آموزش دانش آموزان توسط معلمان این است که آنها بتوانند در زندگی روزمره خود تصمیم هایی درست و عاقلانه بگیرندتا این که دانش آموزان بتوانند به طور مؤثر در زندگی اجتماعی شرکت کنند، وتا زمانی که افراد جامعه مهارت هاوعادات معینی را در خود پرورش ندهند نمی توانند به مؤفقیت ورضایت خاطر به زندگی اجتماعی ادامه دهند.
جهان وجامعه در حال تغییرو تحول و روبه پیشرفت هستند، این پیشرفت ها در جامعه ممکن است مفید و در موارد دیگر زیان بار باشند، وظیفه معلمان در این زمینه آگاهی دادن دانش آموزان دراستفاده از این تکنولوژی های روز به نحوی که نه به خود و نه به جامعه ضرری وارد کنند.
بعضی از کشورها قصد وهدف تغییر یا از بین بردن فرهنگ کشورهای اسلامی را دارند معلمان را می توان به عنوان حافظ و مدافع این فرهنگ ها دانست زیرا آنها می توانند با در اختیار گذاشتن اطلاعات وآگاهی دادن به دانش آموزان ،آنان را از قصد وهدف دشمنان آگاه سازند.
یکی از راه های تأثیر گذاری معلم در تربیت وشخصیت دانش آموزان،داشتن محبوبیت و مقبولیت در نزد دانش آموزان است، معلمی که در نزد دانش آموز محبوبیت داشته باشد بهتر می تواند از لحاظ تربیتی درذهن و اندیشه دانش آموز نفوذ کند تا معلمی که محبوبیتی در بین دانش آموزان ندارد.
همچنین باید برای معلمان نیز آموزش های ضمن خدمت فرهنگی ،اجتماعی و اقتصادی گذاشته شود تا علاوه برآشنایی آنها دراین زمینه وهمچنین مسائل روز جامعه ،بهتر بتوانند دانش آموزان را ازنظر فرهنگی ،اجتماعی و اقتصادی پرورش دهند.
ودر آخرآینده ملت ها به دست دانش آموزان آن ملت است پس باید برای آینده ای روشن تدابیر خاصی اندیشه کرد.
به قلم: هادی کردعلیوند